کشور ایران با موقعیت جغرافیایی خاصی که در منطقه خاورمیانه دارد، جایگاه مهمی در اقتصاد جهانی را داراست، کشوری با سرانه مصرف بالای انواع نوشیدنی که بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در صنعت مذکور و از جمله صنعت قهوه را بوجود آورده است.
لذا لزوم ایجاد یک انجمن چیست؟ هماهنگ کردن و به روز نمودن اطلاعات این صنعت در بین تولیدکنندگان، واردکنندگان، تولیدکنندگان ماشین آلات مرتبط و صنایع وابسته و بوجود آوردن بستری مناسب جهت فرهنگ سازی مصرف قهوه(که از نوشیدنی های قدیمی این مرز و بوم بوده) و ایجاد تشکل های صادراتی، ما را بر آن داشت تا نسبت به گردهم آوردن فعالین این صنعت تلاش کرده و در این راستا و به یاری خداوند جلسات متعددی با میزبانی این مجموعه برگزار گردید و امید است با ادامه این روند باعث هم افزائی و ساماندهی روز افزون توان دست اندرکاران این صنعت باشیم.
در سالهای اخیر اشخاص حقیقی وحقوقی مختلفی تلاش داشتند که برای فعالیتهای مختلف در صنعت قهوه ایران یک برنامه ریزی وهمستگی مفید برای همه فعالان این صنعت در ایران ایجاد کنند ولی متاسفانه به دلایل مختلف که ما در این صنعت همچنان با آنها مواجه هستیم ، این امر مهم محقق نشده است. در این اخیرا با پیگیری مداوم آقای نجف اصغری و برخی از فعالان دیگر تا به امروز دو نشست برای فتح باب این موضوع با حضور برخی از تولید کنندگان و واردکننده گان و سایر فعالان طی سالهای ۹۵ تا امروز برقرار شده است.
البته لازم به ذکر هست که اشخاص دیگری نیز تلاش داشتن با ثبت انجمنهای موازی و البته به نام خودشان صنعت قهوه بی هادی وهدف را در گرو مقاصد خود در بیاورند . اما فعالیتهای این دوستان تا به امروز نتیجه ای را در بر نداشته است.
نشت اول :
اولین نشت انجمن قهوه ایران در تاریخ هفت آبان ۹۵ با حضور تعداد محدودی از گروههای مختلف فعالیتی در این صنعت گرد هم امدند .
در این نشت درباره ی هدفها و حوزه های فعالیت این انجمن مباحثی مطرح شد و همچنین نامی برای این انجمن به رای گذاشته شد. در بین نامها و عنوانهای پیشنهادی عنوان انجمن صنعت قهوه ایران با اکثریت آرای حاضرین انتخاب شد.
مجتبی رزمخواه از بازرگانی رزمخواه و از سخنرانان نشست درباره ماهیت فعالیت این انجمن گفت: ممکن است شرکتهایی بههرحال زیر لوای اصناف مختلف در حال فعالیت باشند؛ اما ضروریست که کسبوکارهای مرتبط با قهوه از حمایتهای انجمنی تخصصی نیز برخوردار باشند. ایجاد شرایط لازم و سازماندهی امور مربوط به تولید، صادرات و واردات قهوه در ایران، تشکیل بانک اطلاعاتی مشاغل قهوه ایران، پل ارتباطی بین اعضا و بانکها، سازمانها، ارگانها و وزارتخانهها، جلوگیری از رقابتهای ناسالم و برگزاری دورههای آموزشی تخصصی و رویدادهای مرتبط با قهوه از جمله اهداف و اختیارات انجمن قهوه ایران عنوان شد.
هدفهایی که برای ایجاد این تشکیلات مورد قبول حاضرین شد ابعادی از جمله ساماندهی کسبوکارهای مرتبط با صنعت قهوه ایران و نیز تسهیل امور بازرگانی از سالها پیش و از سوی گروهها و اشخاص مختلف در جریان بوده؛ این تلاشها اما به دلایل مختلف هیچگاه به نتیجه نرسیده است. بسیاری اختلاف نظر بین دستاندرکاران کلیدی این حوزه و عدم وجود همدلی و درک ضرورت حرکتهای سازمانیافته در صنعت قهوه ایران را از دلایل ناکامی این تلاشها میدانند.
در این انجمن اما به گفتهی بعضی حاضران، تمرکز بر دغدغههای مشترک بین بخشهای مختلف این صنعت و نیز تبیین ضرورتهای تشکیل چنین انجمنی در دستور کار قرار گرفته است. طیفهای مختلف از تولیدکنندگان قهوه، واردکنندگان، دستاندرکاران ماشینآلات و لوازم جانبی، نمایندگان برندهای خارجی، تولیدکنندگان قهوه فوری، مدیران کافیشاپها و نیز مراکز آموزشی قهوه از جمله حاضران در این نشست بودند.
نشست دوم:
بعد از گردهمایی اول،میزان همّت وعلاقه و البته نیّت خیر دوستان وفعالان و همچنین کسانی که علاقه به عدم برقراری تشکیلاتی در صنعت قهوه بودند اشکار شد ودلسوزان واقعی برای راهبری ای مهم تا رسیدن به مقصد بسیج شدند .
نشست دوم که در تاریخ ۱۷ دی ۹۵ برگزار شد .
نزدیک به صد نفر از فعالان مختلف صنعت قهوه از تهران و شهرستانهای دیگر جمع شدند تا شروع حرکتی را برای سامان رسیدن صنعت خودشان یعنی قهوه ، آغاز کنند.
در جلسه دوم انجمن با رای گیری از حاضرین انتخابات هیئت موسس انجام شد. از بین دوستانی که کاندید شده بودند ۱۴ نفر برای انجام امور اداری و پی گیری فعالیت ها در اتاق بازرگانی انتخاب شدند.
در پی رسیدن به سازمانی مستقل برای صنعت قهوه در ایران و دریافت مجوزهای لازم، مسیر آنچنان هم هموار نبوده است. ولی تا امروز کار پیش رفته و حالا به خانواده صنعت قهوه وعده می دهیم که در رویدار پیش رو یعنی ،نمایشگاه و جشنواره بین المللی ایران که در تاریخ ۲۹ شهریور ۹۷ در محل بوستان گفتگو برگزار میشود خبرهای خوبی را میشنوید.